“Paraja nuk mund të të blejë lumturinë” ose është një pasqyrë e pranuar gjerësisht ose një klishe e lodhur.
Por a është e drejtë? Duke folur shkencërisht, përgjigja është edhe po edhe jo.
Top Albania Radio shkruan se një studim i fundit i kryer në Universitetin e Bath ka parë edhe një herë marrëdhënien midis të ardhurave dhe lumturisë.
Duket se, deri në një pikë dhe brenda një grupi të caktuar rrethanash, paratë mund të blejnë lumturinë. Por përtej kësaj, marrëdhënia midis parasë dhe lumturisë bëhet shumë më e lirshme dhe e pasigurt.
Në nivelet më të menjëhershme dhe themelore, gjërat që na bëjnë të lumtur, ose të paktën që provokojnë një përgjigje pozitive, shpërblimi në trurin tonë, janë ato që plotësojnë nevojat tona bazë biologjike. E thënë thjesht, ne njerëzit, organizmat e gjallë, kemi nevojë për shumë gjëra për të siguruar mbijetesën tonë, si ushqimi, uji, ajri, gjumi dhe siguria. Truri ynë i njeh këto gjëra si “biologjikisht të rëndësishme”, kështu që nëse i marrim ato, ne përjetojmë një ndjenjë shpërblimi.
Për shkak se truri i njeriut mund të bëjë kërcime intuitive dhe abstrakte, ai mund të kuptojë lehtësisht se marrja e parave do të thotë që tani mund të marrim më lehtë ushqim/ujë/strehim etj. Kjo, siç zbuloi një studim i kryer nga Wellcome Trust në 2007, mund të jenë të dyja, shpërblyese dhe motivuese, dy gjëra që mund të bien nën ombrellën e lumturisë.
Sidoqoftë, kjo nuk do të thotë se ‘më shumë para’ automatikisht lidhen me ‘më shumë lumturi’. Paratë mund të njihen nga truri ynë si biologjikisht të rëndësishme, por ekziston një kufi i sipërm se sa shpërblyese mund të jenë edhe gjërat biologjikisht të rëndësishme. Për shembull, ngrënia e ushqimit shpesh mund të jetë e këndshme, por në një moment do të jeni të ngopur, pas së cilës ngrënia e më shumë shkakton shqetësim të vërtetë. E njëjta gjë me pirjen. Edhe gjërat si strehimi dhe siguria; ndërto shumë barriera rreth vetes dhe mund të ndihesh i izoluar dhe i shtypur.
Ekziston edhe fenomeni i zakonit, ku pjesët themelore të trurit tonë mësojnë të mos reagojnë ndaj gjërave që ndodhin në mënyrë të parashikueshme dhe të besueshme. Siç dëshmohet në një studim të vitit 2011 të kryer nga Dr Ruth Krebbs në Universitetin e Gentit, kjo është arsyeja pse gjërat që janë të reja, si të habitshme dhe të papritura, shpesh janë më shpërblyese se gjërat e njohura.
Në shumë raste, e njëjta gjë ndodh me paratë. Marrja e pagës suaj të rregullt është qetësuese, por marrja e parave të papritura, edhe nëse janë shumë më pak, shpesh ju bën shumë më të lumtur.
Gjithashtu, kur ne kemi nevojë në mënyrë aktive dhe të prekshme për mbijetesën tonë, marrja e parave është shumë shpërblyese. Por kur shkojmë përtej kësaj pike, kur jemi ‘financisht të sigurt’ siç thonë ata, paratë mund të jenë akoma shpërblyese, por fuqia e tyre për t’ju bërë të lumtur zvogëlohet ndjeshëm, zbuloi një studim i kryer në Universitetin Shtetëror të San Franciskos. Stimujt më psikologjikë, të bazuar në përvojë (p.sh. udhëtimet, krijimi i marrëdhënieve të reja, ndihma e të tjerëve etj.) kanë një aftësi më të madhe për t’ju bërë të lumtur.
Vërtetë, në botën moderne zakonisht ju nevojiten para për të bërë të gjitha ato gjëra, por kjo në fund të fundit do të thotë se lidhja e parasë me lumturinë është më indirekte, si një mjet për një qëllim, në vend që të shpërblejë drejtpërdrejt në vetvete.
Fakti që ka një sasi të caktuar parash ku nuk i bën njerëzit, ka shumë implikime, veçanërisht në ditët e sotme. Me shumë biseda për stagnimin e pagave, rritjen e çmimeve dhe provat e të ardhurave bazë universale që po bëhen gjithnjë e më të zakonshme, çështja se sa para u duhen njerëzve për të qenë të lumtur është gjithnjë e më e spikatur.
Fatkeqësisht, nuk mund të ketë përgjigje të lehtë, të paktën jo një përgjigje që vlen për të gjithë njerëzit në mënyrë të barabartë, sepse faktorët që përcaktojnë se sa para janë të ‘mjaftueshme’ për sigurinë dhe lumturinë janë shumë subjektive dhe ndryshojnë në mënyrë të konsiderueshme nga personi në person.
Disa njerëz mendojnë se do të ishin të lumtur për jetën me shuma çuditërisht modeste, të tjerë nuk mendojnë se do të ndjenin ndonjëherë se kishin para “të mjaftueshme”. Studimet e kryera nga hulumtuesit në Universitetin e Bath kanë zbuluar gjithashtu se këto ndryshime të rëndësishme janë edhe më të dukshme kur krahasoni njerëz nga kultura të ndryshme, duke sugjeruar se lidhja midis parasë dhe lumturisë është të paktën sa më shumë e mësuar aq edhe “e lindur”.
Por edhe brenda së njëjtës kulturë kapitaliste, idetë e njerëzve për sigurinë financiare mund të ndryshojnë në mënyrë drastike, ku njerëzit që kanë para të bollshme ndonjëherë janë shumë më pak të lumtur se ata me shumë më pak para, sepse kanë më shumë shqetësime.
Kjo sjell një faktor tjetër; paratë mund t’ju bëjnë të pakënaqur. Studimet kanë treguar se të paguhesh për të bërë diçka që të pëlqen, mund t’ju bëjë më pak të motivuar për ta bërë atë, duke sugjeruar se kjo redukton në mënyrë aktive lumturinë e mundshme. Kjo do të shpjegonte pse njerëzit shpesh hezitojnë ta kthejnë një hobi në punë, ose pendohen aktivisht për ta bërë këtë.
Gjithashtu, në botën tonë moderne, paratë nuk janë statike. Paratë janë fluide, shpesh të paprekshme dhe zakonisht përfundojnë duke u lidhur me gjëra të tilla si investimet, aksionet, pronat, llogaritë e kursimeve dhe më shumë. Të gjitha këto gjëra i nënshtrohen tekave të faktorëve politiko-ekonomikë dhe më shumë, që do të thotë se personi i të cilit janë paratë ka më pak kontroll mbi to dhe më pak siguri sesa nëse do të shkonte për opsionin e “grumbullit të madh të arit”. Humbja e kontrollit dhe pasiguria janë dy burime të besueshme stresi dhe pakënaqësie për trurin e njeriut.
Në fund të fundit, në vend që “paraja nuk mund të të blejë lumturinë”, mund të jetë më mirë të thuash “paratë mund t’ju blejnë sigurinë”, dhe këto gjëra na e bëjnë më të lehtë të jemi të lumtur. Por nuk ka asnjë lidhje të drejtpërdrejtë mes parasë dhe lumturisë, dhe se si ajo ndikon tek ne, në fund të fundit varet nga kush jemi dhe si jemi rritur.
Top Channel